Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?

Jeśli stałeś się właśnie szczęśliwym posiadaczem roweru zapewne zastanawiasz się jakie zapięcie rowerowe wybrać, aby uniknąć jego kradzieży. Zapraszamy do lektury artykułu, w którym omawiamy skuteczność najpopularniejszych rowerowych blokad. 

To oczywiste, że każdy właściciel roweru potrzebuje posiadać na wyposażeniu jakieś solidne zapięcie, dzięki któremu możliwe będzie pozostawienie dwuśladu bez kontroli. Zabezpieczanie roweru przed kradzieżą wydaje się najbardziej potrzebne szczególnie w dużych miastach, gdzie kradzieże rowerów są w zasadzie na porządku dziennym. 

SONY DSC

Rodzaje zapięć rowerowych

Odwiedzając sklep z rowerami bez problemu zakupimy zapięcie rowerowe. Warto zadać sobie jednak pytanie jak skutecznego zabezpieczenia potrzebujesz. Ich rodzajów jest sporo, a od wyboru w dużej mierze zależy bezpieczeństwo roweru. Do najpopularniejszych i jednocześnie najtańszych zapięć rowerowych należą tzw. linki. Jest to w zasadzie nic innego jak stalowa linka pokryta miękkim tworzywem. Czy linka rowerowa jest skuteczną metodą na zniechęcenie potencjalnego złodzieja? Niestety niekoniecznie. Linkę w bardzo łatwy sposób można szybko przeciąć za pomocą zwyczajnych kombinerek lub obcęg. Wprawny złodziej może dokonać przecięcia szybciej niż właściciel posiadający klucze. Zdarza się nawet, że złodziej niezauważenie kradnie rower na oczach świadków, którzy niczego nie podejrzewają. A zatem jak widać tradycyjna linka rowerowa sprawdzi się jeśli potrzebujemy zostawić rower dosłownie na chwilę. Linka uniemożliwi kradzież roweru przez przypadkowych przechodniów. Ale niestety jeśli zauważy rower osoba szukająca łatwego łupu, linka nic nie pomoże. Dlatego osoby, którym zależy na skutecznym zabezpieczeniu roweru korzystają z innych zapięć. 

Roweru Cruiser we Wrocławiu przy moście Grunwaldzkim, źródło: https://royalbi.pl/rowery-cruiser/

Łańcuch rowerowy to zapięcie, które jest na ogół kilkukrotnie droższe od typowej linki. Wykonane ze stali nierdzewnej grube oczka łańcucha są trudne do przecięcia przy pomocy kombinerek lub obcęg. Aby je przeciąć potrzebne już są solidniejsze nożyce lub szlifierka kątowa. Oczywiście podobnie jak to jest w przypadku linki, również łańcuch nie będzie zazwyczaj stanowił wielkiego utrudnienia dla wyspecjalizowanego złodzieja. Jednak jego sforsowanie wymaga już innych narzędzi, których wykorzystanie może zwracać uwagę przechodniów. Trudno bowiem nie zauważyć osoby kręcącej się przy rowerze z dużymi nożycami. Wiele osób znających się na rzeczy jest zdania, że optymalnym rozwiązaniem dla wielu rowerzystów jest korzystanie z zapięcia w stylu U-lock. Jest to masywny pręt wygięty w kształcie litery U spięty mostem zamykanym na zamek antykradzieżowy. U-lock nie musi być dużo droższy od łańcucha, a stanowi już trudniejszą przeszkodę dla złodziei. Oczywiście skuteczność w ochronie każdego z omawianych zapięć zależy również od grubości wykorzystanego drutu oraz jakości stali. Niemniej uważa się, że U-lock jest względnie skutecznym zapięciem. Zastanawiając się nad zakupem zabezpieczenia do swojego roweru warto również wziąć pod uwagę kwestię przechowywania go w trakcie podróży. O ile linkę lub łańcuch w łatwy sposób można transportować owijając je wokół ramy roweru, o tyle już zapięcie U-lock może już nastręczać pewnych problemów – szczególnie, gdy właścicielowi zależy na jak największym ograniczeniu masy roweru. 

Ile powinienem wydać na zabezpieczenie roweru przed kradzieżą?

Specjaliści od rowerów czasem sugerują zarezerwowanie na zabezpieczenia roweru określone stawki. Popularne jest na przykład stwierdzenie, że koszt zabezpieczenia antykradzieżowego roweru powinien być nie mniejszy niż 20% wartości roweru. Oczywiście jest w tym pewien sens – im droższy posiadamy rower, tym lepsze powinny być zabezpieczenia. Z drugiej strony jednak wiele osób wychodzi z założenia, że wolą na zabezpieczenie roweru wydać na tyle dużą kwotę, aby skutecznie zniechęcić złodziei nawet przed próbą kradzieży. Warto wiedzieć, że złodziej zawsze dokonuje wyboru – jaki rower ukraść, i zawsze będzie się kierował swoim interesem. To oczywiste, że złodziej wybiera model, na którym dobrze zarobi, ale którego kradzież przebiegnie szybko i bezproblemowo. Im zatem droższe zapięcie przy niższej cenie roweru – tym większą mamy pewność, że nasz dwuślad nie będzie się cieszył czyimś niestosownym zainteresowaniem. 

Osoby, którym szczególnie zależy na bezpieczeństwie roweru stosują zazwyczaj kilka zabezpieczeń jednocześnie. Dobrym sposobem jest połączenie zapięcia U-lock z wrażliwym na ruch alarmem. W droższych rowerach stosuje się również lokalizatory GPS. 

admin Autor