Spora ilość właścicieli rozpoczynających historię z posiadaniem własnej firmy stoi przed kwestią prowadzenia księgowości – czy samodzielnie podjąć się tematu, czy może lepiej wynająć
zewnętrzną firmę księgową? W tym artykule postaramy się, skrótowo lecz wyczerpująco, udzielić odpowiedzi na to pytanie.
Prowadzenie odpowiedniej księgowości w Polsce to prawny obowiązek. Wszystkie rozliczenia finansowe muszą być właściwie zaksięgowane zgodnie z wymogami prawa w naszym kraju. Prowadzenie księgowości jest również oczywiście niezbędne w celu przeprowadzania rozliczeń z urzędem skarbowym. Dlatego, że zatrudnienie osoby, która zajmuje się tym zawodowo, związane jest z dodatkowym kosztem, wiele osób rozpoczynających działalność gospodarczą decyduje osobiście zająć się tym tematem. Jeśli ktoś ma pewne zdolności w tym zakresie i zna się na przepisach prawnych, to jak najbardziej może się to udać – zwłaszcza jeśli do rozliczeń jest raptem kilka dokumentów miesięcznie. O wiele trudniej jest prowadzić rachunkowość w firmie, gdzie pracuje większa ilość pracowników, gdzie do zaksięgowania jest wiele rozmaitych dokumentów miesięcznie. Już samo dbanie o zachowanie właściwego porządku w firmowej dokumentacji może być wyzwaniem, a co dopiero powiedzieć o dokładnym sumowaniu całej masy cyferek. Dla większości właścicieli samodzielne prowadzenie rachunkowości w firmie jest kwestią praktycznie ‘nie do przeskoczenia’.
Wiele osób prowadzących działalność rozpoczyna współpracę z biurem rachunkowym z uwagi na często ulegającymi zmianie przepisami dotyczących prowadzenia księgowości oraz wyliczania obowiązujący w kraju podatków. Nawet profesjonalnym księgowym którzy mają doświadczenie w swojej pracy czasem nie jest prosto właściwie zastosować aktualnie obowiązujące przepisy prawne. Przy tym trzeba wiedzieć, że osoba prowadząca działalność ponosi właściwą odpowiedzialność, za uczciwe, z punktu widzenia lokalnego urzędu skarbowego, prowadzenie księgowości. Wszelkie niejasności bądź nawet oczywiste błędy stwierdzone podczas rutynowej kontroli pracownika urzędu skarbowego, skutkują karami finansowymi. Należy się więc zastanowić czy, aby na pewno samodzielne prowadzenie rozliczeń to odpowiedni pomysł. Dodatkowych trudności pod tym względem przyczyniają często w ostatnich latach wprowadzane zmiany w przepisach podatkowych. Aktualnie wielu księgowym oraz właścicielom firm sen z powiek spędzają przepisy ‘Polskiego Ładu’. W skutek nieoptymalnych rozwiązań stosowanych w wyliczeniach rachunkowych prowadzący działalność gospodarczą mogą ponieść wysokie, w porównaniu z ubiegłymi latami, koszty.
Zewnętrzna firma księgowa – dlaczego warto?
Prowadząc działalność gospodarczą każdy specjalizuje się w konkretnym zawodzie. Osoby korzystające regularnie z usług biura rachunkowego doszły do wniosku, że optymalnym wyjściem jest skoncentrowanie się na podnoszeniu jakości świadczonych przez swoją firmę usług. Zajmowanie się tym, na czym praktycznie się nie znamy, wymaga poświęcenia dużej ilości czasu a także wiąże się ze znaczącym stresem. Warto też pamiętać, że biura prowadzące rachunkowość prowadzące rozliczenia wielu różnych firm niejednokrotnie mogą skorzystać ze swojej wiedzy i przyczynić się do znaczących optymalizacji podatkowych, które niejednokrotnie skutkują sporymi oszczędnościami.
Zastanawiając się nad kwestią prowadzenia rachunkowości w firmie warto także brać pod uwagę kwestię bycia na bieżąco z wciąż zmieniającymi się przepisami. Firmy zawodowo zajmujące się prowadzeniem rozliczeń rachunkowych mają swoje sprawdzone metody na tego typu okoliczności. Koszt współpracy z typowymi biurami rachunkowymi sprowadza się w przypadku większości niewielkich firm do kilkuset złotych miesięcznie. Większość właścicieli firm jest zdania, że nie jest to wysoka cena, jaką płacimy za spokojną głowę w zakresie finansowych rozliczeń z urzędami.